Asociația ActiveWatch, Fundația Motivation și Fundația Light into Europe au lansat azi, 11 decembrie 2014, la București, Raportul de audit al accesibilității spațiului public urban realizat pentru orașele Arad, București și Râmnicu Vâlcea. Raportul vine în întâmpinarea demersurilor autorităților publice din România care nu mai târziu de 2015 trebuie să elaboreze Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă.

Raportul de audit al accesibilității spațiului public urban

 

În cadrul întâlnirii au fost prezentate principalele concluzii cu privire la nivelul de accesibilizare a spațiilor publice din București. Studiul a fost realizat în baza unor focus-grupuri (cu autorități publice, persoane cu dizabilități și public general), precum și prin analiza spațiilor publice de către un urbanist, expert în mobilitate urbană.

„Auditul urban realizat la București ne dezvăluie numeroase anomalii în dezvoltarea orașului. În momentul de față, capitala se confruntă cu grave probleme de accesibilizare a spațiului public: pavajul trotuarelor este în condiții avansate de deteriorare; bordurile sunt sporadic coborâte la nivel, dar sunt deteriorate; nu există pavaj tactil în numeroase stații de transport public; reclamele situate pe trotuar reprezintă un obstacol periculos; platformele pentru fotoliul rulant aferente intrărilor/ieșirilor din pasaje sunt adeseori deteriorate și nefuncționale, pornirea lor depinzând de diverse persoane de foarte multe ori dificil de localizat; adesea trotuarele nu au lățimea corespunzătoare și sunt obstrucționate de stâlpi de electricitate; o problemă frecventă o reprezintă autoturismele parcate pe trotuar, care nu mai permit trecerea pietonilor, indiferent de categorie; șantierele pe trotuar nu sunt corect și vizibil marcate și nu este pus la dispoziție spațiu alternativ pentru pietoni.

După cum vedeți, ne confruntăm cu o problemă foarte gravă – spațiul public din București este inaccesibil persoanelor cu dizabilități și îi condamnă pe mulți dintre concitadinii noștri la sărăcie și izolare.”, a afirmat Ana Draguțescu, coordonatorul auditului urban.

 

Cercetarea vine în întâmpinarea demersurilor autorităților publice din România care nu mai târziu de 2015 trebuie să elaboreze Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă. La mai bine de șapte ani de la elaborarea Legii 448/ 2006, care prevede obligativitatea autorităților publice de a lua măsuri cu privire accesibilizarea spațiilor și clădirilor publice, accesul persoanelor cu dizabilități la oraș este serios afectat de lipsa acestora. “Normativul privind adaptarea clădirilor civile şi spaţiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap”, indicativ NP 051 – 2012 prevede toate detaliile tehnice cu privire la minimele criterii de accesibilizare. Cu toate acestea, conform analizei realizate, lipsa accesibilizării orașelor este unul dintre principalii factori de segregare a persoanelor cu dizabilități.

Accesibilizarea orașelor nu este o politică redusă strict la nivelul persoanelor cu dizabilități. Persoanele vârstnice, copiii sau persoanele cu copii în cărucioare – toate aceste persoane au nevoie de spații sigure și accesibile pentru desfășurarea activităților sociale și economice, în spațiile urbane. Paradoxurile actuale, în care aglomerațiile urbane îi obligă pe pietoni să meargă pe partea carosabilă, din cauza mașinilor parcate pe trotuare, afectează calitatea vieții oamenilor și pun pietonii în pericol. De aceea, organizațiile partenere au organizat în luna iulie 2014, primul marș al pietonilor din București, solicitând autorităților publice să ia măsuri urgente cu privire la proiectarea orașului București în beneficiul oamenilor.

ActiveWatch / CC BY 3.0