Azi, 16.10.2013, 8 organizatii neguvernamentale au transmis Comisarului European pentru Mediu, Janez Potočnik , o scrisoare deschisă despre modul în care Primăria Generală a Municipiului București a distorsionat informații în relatarea situației din București pe pagina oficială a Săptămânii Europene a Mobilității.

Săptămâna Europeană a Mobilității (16-22 Septembrie) reprezintă o săptămână dedicată orașelor durabile, care înțeleg să dezvolte orașul în termenii unei infrastructurii sustenabile, înțeleasă ca prioritizare a mersului pe jos, transportului public, mersului pe bicicletă și a descurajării transportului cu autoturismul personal. 

Primăria Generală a aplicat la acest eveniment pe site-ul oficial cu descrieri care ale unor fapte sau situații care nu există în București


Către:
Comisarului European pentru Mediu,
Excelenței Sale Janez Potočni

Scrisoare deschisă în atenția DG Environment cu privire la Săptămâna Mobilității Urbane în România


Excelența Voastră,

ActiveWatch, Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România, Rencontres du Patrimoine Europe-Roumanie, Asociația Pro_Do_Mo, MaiMultVerde, Centrul de Resurse pentru participare publică, Asociația pentru Dezvoltare Urbană, Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis şi Asociația Peisagiștilor din România – sucursala București vă aduc la cunștință o serie de inconsecvențe în ceea ce privește informațiile postate de Primăria Generală a Municipiului București pe site-ul oficial al Săptămânii Europene a Mobilității.

Organizațiile semnatare, alături de alte organizații non-guvernamentale din București, promovează dezvoltarea durabilă a orașului București de mai mulți ani. Capitala României este a doua cea mai poluată capitală a Europei, astfel că am considerat o necesitate imediată dezvoltarea infrastructurii urbane ținând cont de nevoia de reducere a poluării. Mai mult, calitatea vieții în Capitală este în mod fundamental afectată de condițiile dificile din trafic și de calitatea slabă a spațiilor publice cauzată de insuficiența locurilor de parcare (lucru care are un efect negativ asupra accesibilizării spațiului public).

Deși pe pagina oficială a Săptămânii Europene a Mobilității instituția susține că a dezvoltat rețeaua pentru biciliști, Primăria Generală a proiectat și implementat benzi pentru biciclete pe trotuar, fără a lăsa spațiu pentru pietoni și făcând imposibil mersul pe bicicletă. Pistele de biciclete au fost desființate, în urma sesizării Poliției Rutiere, care a și constatat ilegalitatea pistelor (fiind neconforme cu prevederile Codului Rutier). Astfel că, în momentul de față, nu există infrastructură pentru mersul pe bicicletă (deşi investiția pentru proiectarea și executarea pistelor a fost de minimum 10 milioane de euro). Mai mult, în momentul de față există doar trei benzi dedicate transportului în comun, toate cumulând aproximativ 2 km. Această situație face ca transportul comun să fie ineficient și neatractiv, contrar celor spuse de Primărie pe același site.

Pe pagina oficială a Săptămânii Europene a Mobilității Primăria Generală susține că a creat stații de tip “park and ride”. În București nu există nicio astfel de stație. Domnul Ion Dedu, director în cadrul Primăriei, susține la secțiunea “Permanent measures implemented” (măsuri constante) că a dezvoltat materiale informaționale și educative pentru cetățeni cu privire la infrastructura urbană durabilă. Singurele materiale dezvoltate de Primărie au fost acelea create cu ocazia Săptămânii Mobilității Europene, cu o foarte slabă vizibilitate la nivelul orașului. În București, singurele instituții implicate în campanii de informare și conștientizare pe acest subiect sunt organizațiile non-guvernamentale, fără niciun sprijin din partea Primăriei Generale (aceasta fiind în fapt unul dintre beneficiarii campaniilor noastre).

Primăria nu a organizat “sondaje de opinie sau forumuri” pe subiectul dezvoltării infrastructurii urbane, așa cum susține. Una dintre principalele îngrijorări ale societății civile este tocmai lipsa de transparență și de implicare a cetățenilor în proiectele de dezvoltare urbană.

Primăria Generală a anunțat că acum, în București, există 23 de metri pătrați de spațiu verde pe cap de locuitor (față de cei 2 metri pătrați de spațiu verde pe cap de locuitor de acum doi ani). Primăria face aceste declarații în baza Cadastrului Verde în care au fost incluse și curțile private și cimitirele, spații care nu pot fi încadrate în spații accesibile locuitorilor și contrare listei de spații care sunt descrise a fi incluse în Cadastrul Verde.

Vă informăm că în cadrul Săptămânii Europene a Mobilității, în București, a avut loc cel mai mare marș de protest al bicicliștilor. Mai mult de 8000 de persoane au protestat pe străzile Bucureștiului, cerând demisia primarului Sorin Oprescu pentru că nu a dezvoltat o infrastructură adecvată pentru mijloacele de transport alternative. Mai mult, Primăria Generală dezvoltă acum proiecte de infrastructură majore care presupun lărgirea benzilor pentru mașini și construcția de pasaje pietonale subterane și pasaje supraterane și subterane pentru mașini. Aceste măsuri contravin interesului public, precum și dezvoltării urbane durabile.

Considerăm că Primăria Generală a Municipiului București v-a dezinformat cu privire la situația reală din București. Vă stăm la dispoziție cu materiale relevante și detaliate pentru a sprijini informațiile de mai sus.

Mai mult, vă rugăm să ne informați cu privire la statusul actual al negocierilor cu România în vederea semnării Parteneriatului 2014-2020, capitolul Mediu. Având în vedere lipsa de transparență a autorităților Române pe marginea acestui subiect, vă rugăm să ne sprijiniți cu informații pentru a putea înțelege mai bine politicile locale ale autorităților Române pe acest subiect.

Cu respect,

ActiveWatch
Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România

Rencontres du Patrimoine Europe-Roumanie
Asociația Pro_Do_Mo

MaiMultVerde

Centrul de Resurse pentru participare public
ă
Asociația pentru Dezvoltare Urbană

Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis

Asociația Peisagiștilor din România – sucursala București

 

ActiveWatch / CC BY 3.0